It’s the most wonderful time of the year #3

‘Wauw, het is bijna kerst!’ denk ik, terwijl ik internet afstruin naar de perfecte schoenen voor het aankomende kerstgala. Mijn gedachten gaan naar die gezellige tijd met familie, naar wat voor taart ik zal gaan maken, naar het jurkje dat ik dan aan zal trekken.

Waar ik niet aan denk en wat ik misschien wel expres vermijd is de kerst van die krantenverkoper bij de dichtstbijzijnde supermarkt. Aan de kerstavond van dat meisje waarvan haar vader net is overleden en waarbij het gezin nog maar net rond kan komen. Aan de kerstdagen van die duizenden vluchtelingen die (niet alleen) Nederland instromen. Hoe zal hun kerst zijn? Nee, daar wil ik niet aan denken. Hoewel ik het met hun te doen heb denk ik liever aan mijn eigen gezellige kerstdagen. Doen we dat niet allemaal? Kerst moet een feest zijn van vreugde en dat is natuurlijk ook zo; naar Kerst hoor je uit te kijken.

Maar sta even stil bij al die mensen in Syrië die rond de feestdagen heus geen oorlogsstop zullen meemaken. Denk even aan al die vluchtelingen. Dit zijn twee voorbeelden maar je kunt er zelf vast nog veel meer bij denken. Mijn aandacht wordt getrokken door een geëmotioneerde Veroniklaas die in de studio vertelt waarom hij het zo belangrijk vindt dat alle kinderen in Nederland een cadeautje krijgen met Sinterklaas. Mooi, dat is een wens waar ik een voorbeeld aan zou kunnen nemen.

Michael Jackson wordt gedraaid. ‘Heal the world, make it a better place. For you and for me…’ Meteen denk ik aan zijn ‘Earth Song’, maar ook aan ‘Black or white’ en ‘They don’t care about us’. Liedjes met een prachtige boodschap. Als we nou eens allemaal zouden zijn als die ‘Man in the mirror’ die eerst bij zichzelf begint. Dat klinkt cliché en nu klink ik misschien als John Lennon in ‘Imagine’, maar het is een gedachte die waarschijnlijk in heel veel hoofden rondspookt. Ik denk aan een Justin Bieber die zo veranderd is, in positieve zin; nu zingt hij liedjes met teksten die diep gaan. Dat vind ik zo mooi. Er zijn nog zoveel meer mensen waar ik een voorbeeld aan kan nemen, mensen die iets betekenen voor de wereld door middel van een liedje waarmee ze anderen een hart onder de riem steken. Die mensen inspireren mij en nog zoveel anderen.

Deze gedachtes zullen die oorlog hier en aanslag daar niet wegnemen. Dat weet ik. Maar het betekent veel om ook aan deze mensen te denken rond kerst. Want kerst, hoe je het ook bekijkt, is een feest van liefde en omkijken naar je medemens. Ik zou nog één keer willen zeggen: begin net als die ‘Man in the mirror’ bij jezelf. Maak eens een praatje met dat meisje waarvan je weet dat ze het thuis moeilijk heeft. Glimlach eens terug naar die vriendelijke krantenverkoper. Dat zijn kleine dingen, maar je steekt deze mensen  een hart onder de riem.

Love!

6 gedachten over “It’s the most wonderful time of the year #3

Geef een reactie

