Leven uit dankbaarheid…

Ik heb getwijfeld op ik dit artikel wel zou moeten plaatsen vanwege de aanslagen in Parijs. Misschien komt dit dan wel niet heel gepast nu. Of juist wel? Dankbaarheid is iets dat bijna onmogelijk is in deze wereld. Jezelf hoger zien dan de ander, jezelf belangrijker vinden, niet naar andermans mening willen luisteren. Dat is wat er gebeurt. Dan kom ik hier gezellig aan met een lijstje dingen waar ik blij mee ben. Nee, dat is misschien niet heel toepasselijk. Maar als we het allemaal nou eens zouden doen? Gewoon een aantal dingen op een rijtje zetten waar jij dankbaar voor bent… Hier komt de mijne.

IMG_5795  IMG_5791

‘Calling somebody else fat won’t make you skinnier. Calling someone else stupid doesn’t make you any smarter.’ Cady doet deze uitspraak in de film ‘Mean Girls’. Hij bleef de laatste dagen door mijn hoofd spoken. Het zette me aan het denken. Hoe vaak zeg ik negatieve dingen over iemand anders? Ik kan eerlijk zijn: regelmatig. Heeft het mij beter gemaakt? Ook hier ben ik eerlijk over: nee. Sterker nog, het maakt mij alleen maar tot een negatief, egoïstisch persoon. Naar deze tekst wil ik aankomende week leven. Gewoon aardig voor anderen zijn. Het klinkt zo simpel, maar dat is het niet. Ik ben dankbaar dat ik deze quote tegenkwam; dit doet duidelijk iets met mij.

IMG_5801  IMG_5792

Vrienden, familie; het is misschien een beetje een afgezaagd puntje in dit rijtje. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog wel eens vergeet hoe bijzonder deze mensen zijn. Vandaar dat ze er toch weer tussen staan. Deze mensen kennen mijn goede en mijn slechte kanten, ze steunen me in moeilijke tijden, helpen bij problemen en lachen mee bij mooie dingen die er gebeuren.

IMG_5923  IMG_5414

Ik mag zoveel dingen doen die ik tof vindt. Ik blog hier, ik luister muziek, kijk films, lach met mijn vriendinnen, ga zo maar door. Dit lijken simpele, kleine dingen; maar reken er maar op dat er landen zijn waar dit niet aan de orde is. Er zijn ook dingen die ik niet zo tof vindt… zoals school. Maar als je beseft dat er zoveel mensen zijn die nooit naar school hebben gekund en daardoor geen baan en dus geen geld hebben. Wij in Nederland hebben geluk, ook al zijn we niet altijd even blij met school.

c36a514c8fbe3c26e6bb6bf77d468791  tumblr_mdpourAytl1r1mb36o1_500

Ik ben gezond, dat is niet vanzelfsprekend. Er zijn zoveel mensen die dag in dag uit in bed liggen, of misschien zelfs wel in het ziekenhuis. Er zijn zoveel mensen die elke week weer te horen krijgen dat ze nog meer medicijnen moeten slikken. Er zijn ook zoveel mensen die te horen krijgen dat ze nooit meer beter zullen worden en zelfs zullen overlijden. Daarom mag je blij zijn als je gezond bent. Dit is iets om van te genieten…

pray-for-paris

Ik ben dankbaar omdat ik dankbaar mag en kan zijn. Ik kan dit lijstje nog zoveel langer maken, maar dan ben ik morgen nog bezig. Wat ik je met dit artikel wil vragen is heel simpel: geniet van de kleine dingen. Bedenk dat het niet vanzelfsprekend is.

Heel veel liefs! ❤

6 gedachten over “Leven uit dankbaarheid…

  1. Goed gedaan Joelle! Dankbaarheid is zo belangrijk. Het draagt volgens mij echt bij aan een goed gevoel, zowel voor jezelf als voor je omgeving. Ik probeer, zeker als het eens niet zo lekker gaat, juist te denken aan de dingen dien dan wél goed zijn. Als ik bijvoorbeeld door de hoosregen fiets, denk ik: Wow, ik ben gezond, kan fietsen en werk lekker aan m’n conditie! Lukt niet altijd hoor, maar als t lukt is het fijn! En gaat je humeur er ook echt op vooruit.
    Dankbaar voor mijn nicht die zo mooi kan schrijven! 😘

    Like

  2. Mooi Joëlle. Fijn dat je hier oog voor hebt. Door het op te schrijven dringt het nog meer binnen, lijkt me zo. Ik voel me ook zo vaak dankbaar als ik lekker de Noord-Aa omloop en om me heen kijk of als ik bij Erika gezellig thee zit te leuten of zoiets. Over een paar weken gaan opa en ik er weer lekker samen een paar dagen tussenuit. Voor mij spreekt dit ook niet voor zich omdat ik in het verpleeghuis werk. Als je daar een poosje meedraait ga je wel waarderen dat je gezond mag zijn en dat je elke ochtend weer je bed uit mag komen. Ik vind het alleen vaak lastig als je op het nieuws b.v. ziet in welke ellende andere mensen moeten leven. Hoe moet je daarmee omgaan. Geld geven is natuurlijk prima maar je zou meer willen doen. Ik voel me dan wel vaak erg machteloos. Alhoewel, bidden voor deze mensen kan natuurlijk altijd en is super belangrijk.
    Ga lekker door met schrijven en droom je dromen. Wie weet wat God allemaal nog voor jou in petto heeft. Kus, oma.

    Like

Geef een reactie

