Jezelf zijn; meer dan genoeg?

Ok, eigenlijk stond het op de planning dat ik vandaag een artikel zou maken waarin ik mijn nieuwste aankopen show. Ik zit alleen een beetje te dubben hoe ik dat gaan doen met de foto’s enz., dus nu is hier een wat diepgaander artikel. Het is alweer even geleden dat ik iets over inner-beauty heb gepost en dat vind ik erg jammer, want ik vind het heel leuk om me daarin te verdiepen. Dit keer is het misschien een simpel klinkende titel en iets waar veel mensen geen moeite mee hebben (of dat misschien denken). Dan is dit artikel speciaal voor mensen die het lastig vinden om de persoon te zijn wie ze moeten/willen zijn, ik zeg het eerlijk: dat is inclusief mezelf.

Ik besloot dit artikel te maken omdat ik heel veel verschil zie met de Joëlle van vorig jaar en de Joëlle van nu. Vorig jaar startte ik op de middelbare school en kwam in een wereld waarin ik totaal geen ervaring had. In het begin had ik leuke vriendinnen, ik deed mijn best en kleedde me zoals ik dat wilde. Dat begon langzamerhand te veranderen. Het begon toen ik mijn vriendinnen liet vallen en voor anderen koos. Dit waren niet zomaar vrienden. Nee, dit waren vrienden die stoer waren, die mooi waren stuk voor stuk, die minimaal vijfhonderd volgers hadden op instagram, die (later) gingen roken en erger. Ik stopte veel tijd en aandacht in deze mensen en je raadt het al: mijn cijfers gingen drastisch omlaag. Zover zelfs dat ik op het nippertje naar havo twee ben gegaan, in plaats dat ik overging naar havo/vwo twee. Ik werd brutaal en loog tegen mijn ouders, probeerde docenten uit en keek iedereen die me niet aanstond met de meest arrogante blik aan.

Ik werd heel erg veel ziek, tenminste… Eigenlijk was het gewoon vermoeidheid. Geloof me, dit heeft zoveel impact op je dat je het werkelijk niet volhoudt. Ik heb het zo’n jaar volgehouden. Het ging wel steeds een beetje beter na driekwart van het schooljaar. Ik bood mijn excuses aan aan mijn oude vrienden en ging weer honderd procent voor hen; dat betekent ook dat ik al die anderen in de steek liet. Ik geloof niet dat ze me missen, ik geloof zelfs dat ze regelmatig over me zullen roddelen. Je kunt het fake friends noemen, ik zeg: dit is compleet mijn eigen schuld geweest. Voor hen ben ik veranderd, ik droeg lagen make-up en deed dingen waar ik nu spijt van heb.

Gelukkig heb ik nu (grotendeels – ik geloof dat je nooit uitgeleerd bent) geleerd dat ik mezelf niet hoef te bewijzen voor anderen. Dat ik mooi ben zoals ik ben en dat anderen dat ook zijn. In plaats van een drie lagen make-up heb ik nu alleen een beetje mascara op en dat voelt zoveel beter. Ik draag weer kleren die ik mooi vind en niet wat de andere ‘bitches’ van de school ook dragen. Ik doe weer mijn best op school en dat zie ik terug aan de cijfers. Dit had ik alleen nooit gekund. Ik heb de beste vrienden van de wereld die mij laten zien dat ze om mij geven zoals ik ben, die mij erbovenop hebben geholpen (ook al liet ik hen zo hard vallen). Deze mensen ben ik ongelooflijk dankbaar. Ik ben de persoon die ik moet zijn, met haar slechte en goede eigenschappen, met het uiterlijk dat ik gekregen heb zonder plamuurlaag.

Ik vertel dit niet zomaar. Ik weet dat er ontzettend veel meisjes van mijn leeftijd zijn die hiermee worstelen. Meisjes die niet worden geaccepteerd door anderen en zichzelf anders voor gaan doen. Onthoud dat er altijd mensen zijn die om je geven. Mensen die je kennen, met je goede en slechte eigenschappen. Mensen die een onbeschrijflijk groot verdriet zullen hebben als je er niet meer zou zijn. Misschien merk je het niet altijd, maar het doet ze pijn als ze zien dat je niet tevreden bent met jezelf of je lichaam. Ik ben er behoorlijk snel vanaf gekomen, maar het kan ook zijn dat het een aantal jaar gaat duren. Er komt een moment waarop je zult gaan zien dat je waardevol bent en onvervangbaar. Misschien nu, bij het lezen van dit artikel, misschien over vijf jaar; je weet niet wanneer, maar het moment gaat komen. Tot die tijd hoop ik dat je hier wat aan gehad hebt en beetje bij beetje je eigen, mooie, gezellige ik gaat ontdekken.

Je bent waardevol, wat anderen ook zeggen.

Heel veel hartjes ❤

13 gedachten over “Jezelf zijn; meer dan genoeg?

  1. Wat een mooi artikel en wat een mooie boodschap ^^ En wat goed dat je jezelf bent gebleven, dat je je niet meer laat leiden door de stoere gozers en chicks. Ik zal mezelf nooit veranderen. Ik ben wie ik ben, en dat wil ik graag zo houden 🙂

    Like

  2. wow, dit is echt een ongeloofelijk mooi artikel! 😍 ik weet dat ik hier veel van kan leren, echt super goed dat je dit schrijft schat! ❤️
    kusjes

    Like

  3. Mooi artikel hoor Joëlle. Je mag trots zijn op jezelf dat je zo open en eerlijk bent! En dat je nu al mag weten dat ‘meelopen’ op stoer te zijn niet de juiste weg is.

    Like

  4. WOW dit is pas een stoer artikel! Er zullen altijd mensen zijn die je willen veranderen en/of jaloers op je zijn. Zeker als je zo supermooi bent zoals jij. Als je dan toch de kracht hebt om vast te houden aan jezelf, dan ben je ook van binnen nog eens heel mooi! Je mag best een keertje de mist in gaan. Daarna weet je nog beter wie jij bent en wie anderen zijn. Ik ben blij dat je je echte vrienden weer terug hebt. Je bent fantastisch en superlief!!!

    Dikke kus!

    Like

Geef een reactie

