The perfect body?

tumblr_m3seszAg4A1qb2ur1o1_1280Tumblr, Pinterest… We kennen het allemaal. Ook ik kijk vaak naar de zogenaamde ‘inspiration pictures’ en eigenlijk zijn ze veel te mooi om waar te zijn.

Vaak zie ik ongelooflijk afgetrainde figuren voorbij komen met quotes als: ‘Eat junk, look like junk. Eat clean, look lean.’ maar iedereen weet dat het helemaal niet zo makkelijk gaat. Persoonlijk heb ik niet zoveel struggles met mijn gewicht, maar als je dat wel hebt lijkt het me dat deze plaatjes heel vervelend zijn. De hele wereld schreeuwt dat je het perfecte lichaam moet hebben, maar dit is het lichaam waar je het mee moet doen. Natuurlijk kun je gevarieerd gaan eten en drie keer in de week gaan sporten, maar het wil niet zeggen dat je dan na een paar weken op het gewicht zit waar je van droomt.

Doordat alleen de allermooiste en slankste vrouwen op de cover van bijvoorbeeld de H&M catalogus staan, wordt er een totaal verkeerd beeld geschept van de perfecte vrouw. Je ziet bij de Victoria’s Secret prachtige afgetrainde vrouwen, maar wat heel veel mensen vergeten is dat ook zij hier heel hard voor geknokt hebben. Het beeld wat je krijgt bij het zien van deze vrouwen is dat ze ‘perfect’ zijn… Maar geloof me, ook Doutzen Kroes en Adriana Lima hebben dingen waar zij echt niet bij mee zijn, misschien zit het meest vervelende karakter, maar ik denk dat zij ook vaak onzeker worden als ze in de spiegel kijken en dingen zien die niemand anders in de wereld te zien krijgt.

Ook is veel van wat je te zien krijgt gefotoshopt. Doutzen Kroes vertelt in een interview: ‘Ik voel me soms schuldig omdat ik onderdeel ben van een vak dat sommige vrouwen onzeker maakt.’ Ook zegt ze: ‘Ik zeg altijd dat ik er in het echt niet uitzie zoals op foto’s. Als ik niet opgemaakt ben en in slecht licht sta, zie ik er niet goed uit. Als ik net wakker ben en ik kijk in de spiegel dan zie ik er zeker niet uit zoals ik er in tijdschriften uitzie. Dan denk ik: wie is dit?’

Ik geloof zeker dat model zijn een titel is waar je ongelooflijk trots op mag zijn, maar zeker niet makkelijk. Bedenk dat deze mensen voor de buitenwereld altijd bezig zijn met hoe ze er uit zien, er wordt alleen op hun buitenkant gelet en iedereen weet diep van binnen dat schijn verschrikkelijk kan bedriegen.

Wat ik hier eigenlijk mee wil zeggen is dat je trots mag zijn op wie je bent. Er zijn meer vrouwen die niet zo gespierd zijn als deze modellen dan mensen die er ‘perfect’ uit zien. Dus stop met zoeken voor de juiste manier om af te vallen en ga dingen doen die je leuk vind. In plaats dat je voor de spiegel gaat staan en als een gek gaat staan peinzen hoe je dat vetrolletje op je buik weg gaat werken… Ga kijken naar dingen die mooi zijn aan jou! Als je geen plat buikje hebt is het makkelijker om daar naar te kijken dan naar je mooie lach, je sprankelende ogen of je dansende haren.

Het klinkt ontzettend cliché: maar je bent mooi zoals je bent! Wat anderen ook zeggen, je bent ongelooflijk waardevol en je mag trots zijn op jezelf!

Be in love with your body!

Liefs, Joëlle

8 gedachten over “The perfect body?

  1. Mooi geschreven! Ik heb nooit problemen gehad met mijn lichaam, tot dit jaar. En nu besef ik me hoe ontzettend stom het is om niet tevreden te zijn met je lijf. Je schiet er ook niks mee op.

    Like

Geef een reactie

